woensdag 17 september 2008

A crazy world called: Medical business.

Vandaag had ik vijf colleges over het AIDS veroorzakende virus HIV. Vijf uur lang informatie verteren over HIV is een hoop, maar wel interessant. Onder die informatie valt ook een hoop frustraties, economische frustraties. Want als je theoretisch te horen krijgt dat virussen als bijvoorbeeld HIV en Hepatitis uitgeroeid had kunnen worden, maar niet haalbaar is door ons huidig economiesysteem, voel je je toch enigzins gefrustreerd. Want viruele resistentie gaat namelijk niet samen met de vrije markt. Je kunt je voorstellen dat in de levenscyclus van een virus (besmetting van onze cellen) er bepaalde targets zijn voor virale therapie. Virustargets als bijvoorbeeld: binnentreden van cel, replicatie mechanismen en de cel verlaten. Om goed een virus te kunnen aanvallen tijdens medicatie, moet je MINSTENS 3 targets TEGELIJKERTIJD aanvallen. Alleen op deze wijze zet je de virus zodanig onder druk dat het geen kans krijgt om resistent te worden. Echter, onderzoek naar één target kost een hoop geld. Dat is een grote investering voor farmaceutische bedrijven. Zodra zij een werkzaam middel hebben ontwikkeld tegen één zo'n target, is de economie zo gevormd dat zij die direct op de markt moeten zetten om zo te kunnen overleven in de medische business. Maar een virale therapie gebasseerd op maar één target van de virus werkt niet op lange termijn. Echter, het versterkt het virus alleen maar en maakt het nog hardnekkiger! Het virus krijgt zo namelijk de ruimte om te evolueren en resistent te worden voor die medicijn tegen één target. Wij creëren ''super'' resistente virussen met de medische vrije markt! Verder is het een feit dat farmaceutische bedrijven 3 tot 4x meer geld spenderen aan de marketing dan aan medisch onderzoek. Dit klopt toch niet!?

1 opmerking:

Pauline zei

Dat stomme financiële gedoe ook altijd!